Ruim 7 jaar na de beursintroductie als Spyker gaat de onderneming van Victor Muller als Swedish Automobile (Swan) waarschijnlijk snel ten onder. De overname van Saab is een stunt te veel gebleken.

Beleggers kregen aan het begin van de aandeelhoudersvergadering van 11 november een persbericht in handen gedrukt waarin de deplorabele toestand van het bedrijf geschetst werd: De opbrengst van de beide bedrijfsonderdelen die in de etalage staan is 132 miljoen euro (100 miljoen voor Saab en 32 miljoen voor Spyker), de schulden die daarmee moeten worden afgelost tellen op tot 136,5 miljoen euro, hoewel daarvan nog circa 4 miljoen aan handelsschulden met Spyker mee kan.

Dit zou nog een scenario zijn waarbij aandeelhouders weliswaar met lege handen staan, maar de schuldeisers (waaronder Victor Muller zelf) er nog redelijk uitspringen. Maar beide verkooptransacties zijn nog allesbehalve in kannen en kruiken. Over de verkoop van Spyker aan North Street Capital verwacht Muller over 2 a 3 weken meer te kunnen zeggen, de verkoop van Saab wordt voorlopig geblokkeerd door de vorige eigenaar General Motors, die liever geen sterke Chinese concurrent in het zadel helpt. GM heeft nog veel geld te vorderen van Saab. De Amerikanen zijn volgens Muller op het oorlogspad en ‘niet van plan krijgsgevangenen te maken’.

Wanneer de beide bedrijfsonderdelen wel kunnen worden verkocht overweegt het bedrijf een vrijwillige ontmanteling. Als verkoop niet lukt wordt het een groot probleem de continuïteit van Saab te handhaven en volgt vrijwel zeker het faillissement.

Is er een ontsnappingsroute? Ja: als Saab voor voldoende geld kan worden verkocht inclusief de omvangrijke aan Saab gebonden schuldenlast en Spyker blijft onverkocht. Dan wil het bedrijf terug naar hoe het begon, als bouwer van exclusieve sportwagens. Dat zal echter niet kunnen zonder dat iemand wil instaan voor de schuldenberg die dan toch nog zal overblijven en er bovendien veel geld in durft te steken om het merk Spyker weer op de kaart te zetten.

Victor Muller gaf zelf aan dat Spyker sinds de aankoop van Saab er nogal ‘stiefkinderlijk vanaf is gekomen’. Een beetje als Assepoester dus. Ook hier is een fee nodig die een pompoen in een gouden koets kan omtoveren. En snel ook. Maar het sprookje is waarschijnlijk uit, deze Swan is stervende. Ik heb de laatste jaren veel kritiek geuit, maar ik had het toch echt liever anders zien aflopen.

Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl